Onderzoek naar de dienstverlening van Mantelfoon
Jaarlijks voert onafhankelijk onderzoeksbureau DSP een partner- en klanttevredenheidsonderzoek uit bij onze bellers en partners over de dienstverlening van Mantelfoon. Drie thema’s staan daarbij centraal: de bekendheid van Mantelfoon, de waardering van de dienstverlening en aandachtspunten voor de toekomst.
Doel van het onderzoek
Het doel van het tevredenheidsonderzoek is het verbeteren en optimaliseren van de dienstverlening van Mantelfoon. Onze missie is om mantelzorgers te ontlasten en te ondersteunen. Dat doen we samen. Daarom hechten we veel waarde aan de resultaten van dit onderzoek.
Deel 1: Partnertevredenheidsonderzoek
In het partnertevredenheidsonderzoek worden samenwerkingspartners van Mantelfoon geïnterviewd door een externe partij. Verschillende stedelijke partners doen mee aan het onderzoek. Denk aan zorg- & welzijnsorganisaties, wijkteams, scholen, respijtzorgorganisaties en de Vraagwijzer.
Hieronder lees je een greep uit de reacties van het partnertevredenheidsonderzoek.
“Er heerst vertrouwen dat Mantelfoon in potentie 1) het chronisch te kort aan tijd kan opvullen, doordat je op één punt je vraag neer kunt leggen. 2) de beschikbare ondersteuning voor mantelzorgers zichtbaar maakt en 3) ondersteunt in het nemen van praktische stappen. Maar Mantelfoon heeft voor nu nog tijd nodig om te groeien en ontwikkelen.”
“We proberen elkaar echt te versterken met één doel: de kwetsbare in de Rotterdamse samenleving te helpen.
“Eerlijk gezegd zijn er redenen genoeg om van Mantelfoon gebruik te maken, maar het zit nog niet genoeg in mijn systeem.”
“Ik heb snel informatie gekregen, en ze hebben achteraf opnieuw contact gezocht. Dan kun je even met elkaar sparren. Ik heb het idee dat het snel en adequaat is opgepakt.”
Deel 2: Klanttevredenheidsonderzoek
In het klanttevredenheidsonderzoek worden bellers door een externe partij geïnterviewd over het contact met Mantelfoon aan de hand van een korte vragenlijst.
De gebruikers zijn unaniem tevreden over Mantelfoon, blijkt uit het feit dat geen van de respondenten een onvoldoende geeft. In alle gevallen zouden gebruikers Mantelfoon aanbevelen bij anderen en het merendeel voelt zich goed geholpen.
De gemiddelde beoordeling is een 8,4. Enige kanttekening die hierbij gemaakt kan worden, is het relatief lage aantal respondenten in het klanttevredenheidsonderzoek. Het is waardevol om het aantal respondenten te vergroten voor een representatiever beeld van de ervaring van klanten.