13.3

Tips voor jonge mantelzorgers

13.3.1

Soms kun je wel wat hulp gebruiken

Het zorgen voor een familielid of naaste, in combinatie met je opleiding/werk en vrije tijd kan best pittig zijn, helemaal in deze corona-tijd. Hoe zorg je nou goed voor jezelf? En welke ondersteuning is er voor je? Een paar tips:

Deel je zorg
Praat over je situatie met iemand die je vertrouwt. Je zult merken dat het oplucht om je zorgen te delen.

Bespreek het op school of op je werk
Vertel aan je leraar, mentor, decaan of leidinggevende over je thuissituatie. Door te laten weten dat je iemand om je heen hebt die zorg nodig heeft, groeit het begrip voor jou. Bijvoorbeeld als je een keer iets niet af hebt of er een keer niet bent. Ook kan je omgeving dan meedenken of er dingen zijn die jou kunnen helpen.

Geef aan wanneer het te veel is
Misschien kunnen mensen in je omgeving wat van je overnemen. Dat is niet egoïstisch, maar echt nodig om het vol te houden. Weet je niemand? Vraag om hulp bij Mantelfoon, wij kunnen met je meedenken om iemand te vinden in jouw omgeving die je verder kan ondersteunen. Ook kun je je zorgen of problemen bespreken met de zorgprofessionals van jouw familielid. Zo komt er meer begrip voor elkaar en kunnen er oplossingen worden bedacht waarmee jij geholpen bent.

Blijf leuke dingen doen
Het blijft lastig, want je bent al zo druk. Maar tijd voor jezelf is heel belangrijk! Ga als het even kan lekker sporten en probeer met vrienden te blijven afspreken. Zo heb je afleiding en sta je er niet alleen voor.

Emoties tonen
Emoties tonen mag altijd. Het is zelfs goed om even te ontladen. Heb je moeite met emoties tonen? Luister dan even naar muziek die jou verdrietig maakt. De emoties die loskomen tijdens het luisteren naar muziek, mag je gewoon toelaten. Een huilmoment kan namelijk heerlijk opluchten. Op Spotify of YouTube heb je allerlei playlists met tranentrekkers.

Zoek informatie
Is iets niet duidelijk over de ziekte of handicap? Het is voor jezelf dan prettig hierover vragen te stellen aan je familie, huisarts of een verpleegkundige. De antwoorden kunnen je geruststellen. Let op! informatie op internet kan confronterend zijn en kan je bezorgd maken, terwijl het de vraag is of die informatie voor jou van toepassing is. Vraag daarom een deskundige.

Blijf goed eten en bewegen
Goed eten en bewegen zorgt er voor dat je beter kunt leren en opletten op school of werk. Verder is het goed om even een frisse neus te halen en alles te laten bezinken. Heb je niet zo’n trek? Eet dan in ieder geval iets wat je lekker vindt. Let er wel op dat je niet regelmatig te veel lekkers gaat eten.

Vraag om advies of informatie of lucht je hart
Wil je informatie over mantelzorgen, zoek je advies of wil je gewoon je verhaal kwijt? Bij Mantelfoon staan we voor je klaar om je vragen te beantwoorden of voor een luisterend oor.

13.3.2

Waar kun je terecht?

Wil je eens met iemand praten? Bel gerust of stuur een e-mail. Wij kunnen je verder helpen. Bij ons kun je terecht voor informatie, advies of je kunt er je verhaal kwijt

Bel Mantelfoon
Mail Mantelfoon